V našem sboru se dlouhodobě věnujeme preventivně výchovné činnosti zaměřené na žáky základních škol, a to zejména v rámci celostátního vzdělávacího programu Hasík CZ
Cíl a zaměření programu
Jde o celorepublikový program vzdělávání dětí v oblasti požární ochrany a ochrany obyvatelstva, který vznikl v roce 1996. Jeho autory jsou profesionální hasiči bratři Mikulkové z Bruntálu. .Do roku 1998 probíhalo jeho zkušební ověřování v několika školách a tvorba metodiky práce s dětmi. V roce 1998 byla vydána „pilotní“ publikace „Výchova dětí v oblasti požární ochrany“, která popisovala celý navrhovaný systém výuky. Ke vzniku této publikace přispěl velkou měrou také psycholog Mgr. Miroslav Piňos, ředitel Pedagogicko-psychologické poradny Bruntál. Maskotem, který se u dětí setkává s velkým úspěchem a jeho jméno se stalo vlastně hlavním pojmenováním celého programu, je dráček Hasík. Pokud se týká zaměření z hlediska základních škol, program je určen žákům 2. a 6. tříd. Zaměstnání s dětmi provádějí formou besed a praktických ukázek instruktoři z řad příslušníků HZS ČR a dobrovolných hasičů, kteří absolvovali kurzy pořádané neziskovým sdružením Citadela Bruntál. Program je akreditován Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.
Organizace a obsah výuky
Výuka v rámci vzdělávacího programu Hasík CZ. není pro školy povinná. Po dohodě s řediteli základních škol naši instruktoři uskuteční v daném školním roce v každé třídě dvě hodinová zaměstnání. Na nich se děti seznámí nejen s prací hasičů, ale zejména získají řadu užitečných informací z oblasti požární ochrany a ochrany obyvatelstva. Závěrečné zaměstnání se uskutečňuje v požární zbrojnici, kde dětem ukážeme techniku a zásahové prostředky. Pozitivem je, že si mohou prakticky vyzkoušet řešení některých situací, například volání na tísňové linky, jak se zachovat v případě vzniku požáru v bytě nebo v domě a řadu dalších.
Princip výuky
– Program je cílený a dlouhodobý (přesně vymezená cílová skupina dětí – 1. cyklus = 2. ročník ZŠ, 2. cyklus = 6. ročník ZŠ),
– Výuka je přiměřená – probíraná témata jsou svým obsahem i rozsahem přizpůsobena kognitivním schopnostem i fyzické vyspělosti dětí,
– Na děti není přenášena zodpovědnost dospělých (např. použití hasicích přístrojů, chování při mimořádné události atd.) a děti nejsou nijak strašeny,
– Informace předávají zkušení hasiči jejichž přítomnost ve škole zatraktivní a doplní již s učiteli probíraná témata,
– Prostřednictvím dětí je utvářen informační kanál mezi hasiči a rodiči.
Témata výuky
1. cyklus (1. stupeň ZŠ)
- Kdo to jsou hasiči, co je jejich práce (hasiči a moje osobní zkušenost s nimi)
- Jak poznáme hasiče (ukázka dýchacího přístroje)
- Co je to bezplatná telefonní linka tísňového volání
- V čem je nebezpečné zneužití tísňových telefonních čísel, jak správně nahlásit požár
- Hasiči jedoucí k zásahu a děti na silnici
- Který oheň je „dobrý“ a který oheň je „zlý“ (proměna dobrého ohně ve zlý)
- Nalezené zápalky a „hra“ s nimi
- Co dělat, když na mě hoří oblečení a jaké jsou základní zásady první pomoci při jednoduchých popáleninách
- Odkud hrozí nebezpečí u nás doma a na co nezapomenout při odchodu z domu
- Jak poznám, když hoří u nás doma a co dělat
- Domácí únikový plán, způsob vyhlášení poplachu a únikové cesty ve škole
- Co je to varovný signál a co budu dělat, když jej uslyším
2. cyklus (2. stupeň ZŠ)
- Hasiči a moje nové osobní zkušenosti s nimi (upřesnění dalších činností hasičů)
- Co je to IZS a číslo112 – jednotné evropské číslo tísňového volání
- Nahlášení dopravní nehody a hlášení události pomocí krátké textové zprávy (SMS)
- Širší souvislosti přeměny „dobrého“ ohně v oheň „zlý“ a to především ve vztahu k nezodpovědnému jednání dětí i dospělých (zodpovědnost za mladší sourozence)
- Podrobnější a více aktivní první pomoc při popáleninách
- Co to jsou hasicí přístroje a „ohňový trojúhelník“
- Lesní požáry a požáry v přírodě
- Další informace týkající se tématu „Na co nezapomenout při odchodu z domu“
- Jak poznám, když hoří u nás doma a co dělat (odkud hrozí nebezpečí u nás doma)
- Nebezpečné plyny při požáru, první pomoc při nadýchání se kouře a co to je požární hlásič
- Únikové cesty veřejných budov a požární poplach v naší škole
- Co je to varovný signál a co dělat, když jej uslyším
- Co dělat, když bude nařízena evakuace z místa bydliště – zásady opuštění bytu a obsah evakuačního zavazadla
- Jak se budu chránit při úniku nebezpečných látek (prostředky improvizované ochrany – rozdíly oproti utěsnění místnosti při požáru)
- Další nebezpečí v přírodě i ve městě
Nedílnou součástí programu je podpůrný obrázkový materiál pro děti, který má informační, ale zejména výukový a preventivně výchovný charakter ( např. pexesa, vystřihovánky, omalovánky nebo samolepky s tématikou preventivného programu).
Realizace programu v našem městě a okolí
Když jsme v roce 2008 začínali, o naši nabídku projevila zájem pouze ředitelka ZŠ Zeleneč paní Mgr. Jana Malá. V roce 2009 jsme proškolili 390 dětí ze čtyř základních škol, ve školním roce 2015 – 2016 jsme navštívili osm základních škol ve městě a okolních obcích, což představovalo v souhrnu 20 druhých a 15 šestých tříd a více než 1800 žáků.