Jízda vozidel s právem přednostní jízdy

      Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Jízda vozidel s právem přednostní jízdy

Vždy když jsme povoláni k výjezdu k mimořádné události (na pomoc spoluobčanům v tísni) používáme tzv. zvláštní světelné a zvukové výstražné zařízení. Podle zákona o silničním provozu máme tzv. právo přednostní jízdy. Dovolím si zde citovat dvě základní povinnosti ostatních řidičů tak, jak jsou uvedeny v zákoně:

„Řidiči ostatních vozidel musí vozidlům s právem přednostní jízdy umožnit bezpečný a plynulý průjezd, a jestliže je to nutné, i zastavit vozidla na takovém místě, aby jim nepřekážela. Do skupiny tvořené vozidly s právem přednostní jízdy a vozidly jimi doprovázenými se řidiči ostatních vozidel nesmějí zařazovat.“ a
„Svítí-li zvláštní výstražné světlo modré barvy na stojícím vozidle, musí řidiči ostatních vozidel podle okolností snížit rychlost jízdy a popřípadě i zastavit vozidlo.“

Důvody jsou jistě každému zřejmé. Bohužel ne všichni je respektují.
Pokusím se zde pro příklad popsat jednu konkrétní situaci. Jeli jsme s CAS 20 na výjezd do St. Boleslavi z Brandýsa n/L po Zápské ulici směrem na nájezd na R10. Za kruhovým objezdem u Tesca jsme dojeli nákladní automobil a blížili se ke kruhovému objezdu před mostem přes R10, který byl v našem směru prázdný. Před námi jel zmíněný nákladní automobil, který nás už od začátku klesání ke druhému kruhovému objezdu musel slyšet a pokud sledoval situaci za sebou tak i vidět. Naše právo přednostní jízdy však nerespektoval, a i přesto že měl dostatek času a místa před kruhovým objezdem zpomalit a uhnout z jízdního pruhu, na kruhový objezd vjel. Řidič našeho vozidla musel intenzivně brzdit a zbytečně složitě vozidlo na kruhovém objezdu předjíždět. Shodou okolností v ten okamžik jela po kruhovém objezdu hlídka Policie ČR v protisměru (od Záp směrem na Brandýs) a celou situaci viděla. Při najíždění na R10 jsme si všimli, že kruhový objezd projeli a za ním zmíněné nákladní auto zastavili. Tímto jim velmi děkujeme a věříme, že se řidič pro příště poučí!

Abychom byli objektivní, musíme konstatovat, že se za posledních deset let přístup řidičů k našim vozidlům jedoucím k zásahům zlepšuje. Stále se však najdou výjimky (viz. příklad), které strojníkovi (= řidič hasičského auta) jeho snahu dovézt hasiče a potřebnou techniku bezpečně a co nejrychleji tam, kam je potřeba, významně komplikují!